Aby nasze pojazdy pracowały bez zakłóceń, potrzebne są przeglądy techniczne, jak i kontrola poziomu oleju w komorze silnika, różnego rodzaju mechanizmach, gdzie podczas pracy, wytwarzane jest tarcie, a wspomniane oleje zapobiegają tak zwanemu zatarciu się elementów mechanicznych odpowiadających za prawidłową pracę silnika, itp. Aby dobrać odpowiedni olej  przekładniowy do naszej skrzyni biegów, musimy kierować się wskazówkami lub wytycznymi które podaje nam producent naszego auta.

Kolejne kroki

Jeśli nadal nie będziemy w stanie określić typ oleju, musimy udać się do serwisu, a tam, już na podstawie numeru VIN, zostanie nam podana norma oleju, który mamy zastosować w skrzyni biegów. Zatem jeśli mamy już dobrany olej, normę, itp. to należy wybrać oryginał, lub zamiennik – oryginalny olej to zawsze pewna inwestycja ponieważ  wiem, że ten olej został właściwie dobrany. Jeśli zdecydujemy się się na zamiennik i wybierzemy olej od wiodącego, znajomego nam producenta, to myślę że niewiele stracimy gdyż możemy zaoszczędzić trochę gotówki, zyskując tym samym jakość o jaką nam chodziło. Zatem jeśli już mamy dobrany odpowiedni olej przekładniowy do naszej skrzyni musimy pamiętać o tym, że są dwa rodzaje :

Olej przekładniowy do skrzyń synchronizowanych

Do tego rodzaju skrzyń biegów wymagane są oleje o klasie GL-4 i SAE od 80W po xxW-90. Często spotykanym przypadkiem jest polecenie używania oleju ATF w klasie min. Dexron IID lub GM typ A, Suffix A, W wyjątkowych przypadkach można zastosować mieszaninę olejów silnikowych i przekładniowych. Stosowanie oleju klasy API GL-5 w skrzyniach, w których producent zaleca tylko GL-4 może powodować korozję chemiczną stopów metali kolorowych (dajmy na ten przykład brązowe synchronizatory).

Oleje do skrzyń automatycznych

W automatycznych skrzyniach biegów w zasadzie stosuje się oleje  „czerwone”  typu ATF. W tym wypadku musimy  kierować się klasyfikacją jakościową – Najczęściej określa się ją na podstawie normy GM – Dexron. Jako podstawową normę określa się Dexron 2 rozszerzeniami D i E, dodatkowo też Dexron III. Musimy pamiętać o tym, że oleje o wyższej klasie mogą zastępować oleje o klasie niższej, ale nie można dopuścić do tego, aby było odwrotnie. 

I na koniec moja rada, jako użytkownika auta ze skrzynią automatyczną: jeśli chcesz dobrać olej na podstawie SAE i API, mimo wszystko radzę Tobie abyś pokusił się o pomoc wyszukiwarki olejów danego producenta. Jeśli dla Twojej skrzyni biegów nie znalazłeś odpowiedniego oleju, wówczas powinieneś dostrzec napis mniej więcej tej treści:

ZASTOSUJ PRODUKT SERWISOWY OEM, zmień wybór oleju na innego producenta lub poproś serwis o rodzaj oleju, który chcesz aby został zastosowany ( numer VIN ). Jeśli wlejesz do swojej skrzyni biegów zły olej mimo, iż jesteś pewien, że dana SAE i API jest prawidłowa, to skończy się pogorszeniem pracy skrzyni, a w najtrudniejszych przypadkach do jej  uszkodzenia, bądź też zniszczenia.