Sekwencyjna skrzynia biegów to rodzaj manualnej skrzyni biegów występującej w wielu pojazdach o wysokiej wydajności. Została zaprojektowana, aby zapewnić szybszą i płynniejszą zmianę biegów niż tradycyjne przekładnie manualne, ale może być również podatna na zużycie. W tym artykule omówimy, jak działa sekwencyjna skrzynia biegów i kilka typowych przyczyn uszkodzeń, na które należy zwrócić uwagę, jeśli posiadasz pojazd z taką skrzynią.
Główną różnicą pomiędzy standardową manualną skrzynią biegów a sekwencyjną skrzynią biegów jest sposób, w jaki kierowca zmienia biegi. Zamiast używać dwóch oddzielnych pedałów, jak w przypadku standardowej manualnej skrzyni biegów, kierowca musi po prostu przesunąć dźwignię zmiany biegów z pozycji do pozycji, aby wybrać żądany bieg.
Zapewnia to szybsze czasy zmiany biegów, ponieważ nie ma potrzeby, aby kierowca naciskał dwa różne pedały lub sprzęgło dwa razy – tak jak w przypadku tradycyjnej manualnej skrzyni biegów.
Jeśli chodzi o awarie lub uszkodzenia związane z sekwencyjnymi skrzyniami biegów, istnieją cztery podstawowe obszary, w których mogą pojawić się problemy:
Poślizg biegów w skrzyni sekwencyjnej
Poślizg biegów występuje wtedy, gdy podczas pracy następuje nieoczekiwana zmiana biegów, która nie była zamierzona/wymagana przez kierowcę. Zanieczyszczenie oleju lub niski poziom oleju może prowadzić do niewłaściwego smarowania wewnętrznych komponentów w układzie przeniesienia napędu, co może powodować tego rodzaju przerywany poślizg:
Hałas Innym objawem związanym z wadliwymi lub uszkodzonymi częściami w sekwencyjnej skrzyni biegów jest hałas podczas jazdy lub zmiany biegów – taki jak klikanie, brzęczenie, dźwięki szlifowania itp. Częste sprawdzanie i wymiana poziomu płynu do automatycznej skrzyni biegów (ATF) może pomóc zidentyfikować/zapobiec wszelkim potencjalnym wyciekom w systemie, które mogą powodować te odgłosy.
Wreszcie, inny wspólny problem związany z wadliwą/uszkodzoną sekwencyjną skrzynią biegów jest awaria cewki – dzieje się tak, gdy sygnały elektryczne stają się błędne lub odcięte z powodu zwarć lub wadliwych połączeń (co zwykle wymaga przeprogramowania z wyspecjalizowanego technika). Prawidłowa diagnoza i wymiana części powinna rozwiązać większość problemów związanych z cewką bezpośrednio z powrotem do konfiguracji sprzętowej systemu przed przystąpieniem do dalszych prac naprawczych.