Zjawisko, jakim są problemy z zapiekaniem się turbosprężarek, które potocznie nazywane są łopatkami, powodowane są przez wiele czynników. Większość z nich wynika z zaniechania serwisowania samochodu oraz nieprawidłowego eksploatowania auta. Warto nadmienić, że naprawa turbosprężarki, która jest uszkodzona, jest bardzo kosztowna.
Jak powstaje zapiekanie się turbosprężarki
Turbina, która została wyposażona w zmienną geometrię kierownic, charakteryzuje się znacznie wyższym poziomem wydajności przy małych prędkościach obrotowych silnika w odróżnieniu od jej klasycznego odpowiednika. Dzięki regulacji stopnia wychylenia kierownic możliwe jest sprawne przenoszenie energii gazów spalinowych. Nawet w przypadku gdy ich objętość, która dostarczana w konkretnej jednostce czasowej jest mała (taka sytuacja występuje w przypadku niskich obrotów silnika).
W sytuacji, gdy wał silnika rozkręca się do większych prędkości, kierownice turbiny znowu się rozchylają. Rozchylenie wynika z tego, że muszą one pochłaniać dużo większą porcję gazów wydechowych jednostki napędowej. Problemem jest to, że czasami kierownice się blokują. Wówczas turbina działa jedynie w jednym położeniu kierownic. Blokowanie się kierownic spowodowane jest tym, że na ich mechanizmie osadza się nagar. Nagar z kolei powstaje ze spalonego paliwa i oleju, który przetransportowany został do kolektora wydechowego. Olej silnikowy nie jest w całkowity sposób spalany w komorze cylindra, ponieważ jest tam zbyt niska temperatura. Gdy cząsteczki oleju znajdą się na łopatkach turbiny ora wychwycą znajdujące się w powietrzu cząstki sadzy, może to wpłynąć na skuteczną blokadę mechanizmu regulacji kąta pochylenia kierownic.
Jak olej znajduje się w układzie wydechowym samochodu?
Olej silnikowy najczęściej trafia do komory cylindra, a następnie do gorących części turbosprężarki z powodu niesprawnej odmy. Bardzo niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że w odmie należy dokonywać okresowych wymian membran jej separatora. Jeśli użytkownik auta bądź serwis obsługujący samochód nie wykonuje należnych kontroli tego ważnego podzespołu, może to wpłynąć na doprowadzenie do sytuacji, w której kolektor dolotowy będzie bogaty w bardzo duże ilości oparów oleju silnikowego ze skrzyni korbowej.
Podsumowanie
Jak widać, zapiekanie się turbosprężarki to bardzo ważny problem, często pomijany przez kierowców ze względu na ich niewiedzę. Warto zatem uświadamiać ich, że należy dbać o wszystkie części naszego samochodu, nie tylko te podstawowe, takie jak skrzynia biegów czy układ hamulcowy.